Trénink manažera kvality a bezpečí, Praha 02-05/2019
KAPACITA NAPLNĚNA. V PŘÍPADĚ ZÁJMU O ZAŘAZENÍ MEZI NÁHRADNÍKY KONTAKTUJTE rw@sakcr.cz
„Trénink manažera kvality a bezpečí“
únor - květen 2019
Předpokladem efektivního a funkčního řízení kvality je kompetentní a „komplexní“ manažer. Pouhá orientace na požadavky systému kvality bez jejich integrace do dalších řídicích systémů zdravotnického zařízení je v současné době již nedostatečná. Z uvedeného důvodu nabízíme komplexní manažerské vzdělávání, které si klade za cíl v rámci 6-ti modulů propojit teoretické znalosti z oblasti kvality s praktickým rámcem různých typů zdravotnických zařízení.
Kurz je určen všem zdravotnickým i nezdravotnickým pracovníkům, kteří se aktivně angažují v řízení kvality a bezpečí nebo jen mají zájem si vědomosti z této oblasti rozšířit. Kurz je pojímán jako nadstavbový a z uvedeného důvodu předpokládá jistou míru znalostí z oboru, není tedy určen pro úplné začátečníky.
Místo konání: 3. LF Univerzity Karlovy Praha,
Ruská 87, 100 00 Praha 10
Termín konání: Modul 1 a 2 – 14. - 15.02.2019
Modul 3 a 4 – 01. - 02.04.2019
Modul 5 a 6 – 16. - 17.05.2019
Lektorský tým: MUDr. David Marx, Ph.D.,
Ing. Gabriela Franková
MUDr. František Vlček, PhD., MHA,
Workshopy: Mgr. Hana Drábková, FN Hradec Králové;
Mgr. Dita Svobodová, VFN Praha,
Ing. Kristina Krausová, AGEL, a.s.,
Ing. Alžběta Rossi, ON Kolín, a.s.,
MUDr. Viktor Kubricht, Ph.D., FNKV Praha
Ukončení vzdělávání: Obhajoba týmových projektů, individuální zkouška/test.
Cena: 15.050,- Kč včetně DPH
Cena zahrnuje: Tištěné pracovní materiály, konzultace s lektory,
občerstvení
Modul 1 - „Kvalitář profesionál“, 14.2 2019
Úkolem manažera kvality je především vysoce odborná práce metodika s velmi širokým záběrem problematiky od léčebné a ošetřovatelské péče po přes řízení lidských zdrojů, IT technologií a informací až po bezpečnou infrastrukturu nemocnice v souladu s platnou legislativou. Předpokladem úspěchu na této pozici je tedy velmi dobrá znalost systémů pro řízení kvality a bezpečí, a to včetně legislativního rámce.
Cílem tohoto 1. modulu je seznámit účastníky se základními požadavky a hlavními cíli systémů pro řízení kvality a bezpečí zdravotní péče, a to včetně zahraničních modelů.
Program:
a) Teorie a praxe kvality – pojmy, definice, cíle, nástroje, plánování, implementace,
kontinuální zlepšování, kontrola funkčnosti a efektivity systémů pro řízení kvality
a bezpečí
b) Základní společné pilíře systémů řízení kvality a bezpečí - srovnání jednotlivých
systémů (ISQua, minimální standardy dle vyhlášky, normy řady ISO, akreditace
SAK, JCI – procesní pojetí)
c) Základní odborné požadavky na kvalitáře ve zdravotnickém zařízení - předmět
činnosti, kompetence, organizační začlenění – výhody a nevýhody…)
d) Systémy řízení kvality a bezpečí v kontextu legislativy – základní legislativa,
tvořící rámec systémů pro řízení kvality (zákon 372/2011 Sb., zdravotnická
technika, metrologie, Atomový zákon, hygiena, ochrana osobních údajů) včetně
kazuistik.
e) Workshop zkušeností
Modul 2 - „Kvalitář manažer“, 15.2. 2019
Častou chybou manažera kvality je představa, že za všechno odpovídá a všechno musí naplánovat, udělat a zkontrolovat sám, což je téměř vždy nereálné s ohledem na spektrum činností, které mají být do systému kvality a bezpečí zakomponovány.
Cílem tohoto 2. modulu je představit různé techniky kvalitního řízení a metody prevence vyhoření.
Program:
a) Manažerské role kvalitáře - za co skutečně odpovídá, kdy jak a co delegovat,
pravidla metodického řízení…
b) 7 pravidel úspěšného manažera
c) Strategický management v kostce - pozice systému řízení kvality a bezpečí
v rámci řízení zdravotnického zařízení, řízení kvality jako SBU, jak zpracovat
a začlenit strategický plán
kvality do korporátní strategie zdravotnického zařízení
d) Projektový management - jak správně naplánovat implementaci systému kvality
a bezpečí včetně monitorovacích mechanismů efektivního postupu
e) Procesní management - základní pravidla procesního řízení, členění procesů
(hlavní, řídící, podpůrné) procesní přístup k řízení kvality a bezpečí
f) Management změn - systém kvality jako skoková změna, na co se zaměřit,
možné bariery a jejich překonávání, na co nezapomenout
g) Tým kvality – co to je a k čemu slouží, ideální personální obsazení týmu kvality,
jak řídit tým, základní týmové role
h) Workshop zkušeností
Modul 3 - „Kvalitář učitel a komunikátor“, 1.4. 2019
Implementace systémů pro řízení kvality a bezpečí se neobejde bez plánované, kontinuální, komplexní a vysoce efektivní komunikace. Paradoxem je, že právě budování komunikačních vazeb bývá často podceňovaným procesem. Má-li však kvalitář plnit roli metodika dobře, nemůže se zavřít v kanceláři u počítače a jen tvořit směrnice.
Cílem 3. modulu je seznámit účastníky se základními komunikačními technikami
a nástroji, které jsou při řízení kvality a bezpečí nezbytné.
Program:
a) Efektivní interní a externí komunikace kvality a bezpečí (Co komunikovat, kdy,
jak, kontrola funkčnosti komunikačních vazeb…)
b) Komunikační nástroje a praktiky, silné a slabé stránky formální a neformální
komunikace, základy rétoriky
c) Krizová komunikace a řízení konfliktů
d) Základy nonverbální komunikace
e) Interní vzdělávání zaměstnanců v kontextu řízení rizik
f) Workshop zkušeností
Modul 4 - „Kvalitář úředník“, 2.4. 2019
Jedním z požadavků systémů řízení kvality a bezpečí je dokladovatelnost procesu řízení rizik a zlepšování. Není-li tento požadavek pochopen a správně uchopen, může ze systému vytvořit kontraproduktivní a paradoxně velmi rizikový „antisystém“.
Cílem 4. modulu je definovat a prodiskutovat minimální požadavky na dokumentaci, potřebnou k řízení kvality a bezpečí.
Program:
a) Přímé a nepřímé agendy útvaru pro řízení kvality (co vést na útvaru a na co jen
dálkově dohlížet)
b) Jak připravovat podklady o kvalitě pro vrcholové vedení
c) Jak efektivně připravovat presentace o výsledcích, funkčnosti, zlepšování QMS
d) Řízení dokumentů a záznamů (tvorba, údržba, uchovávání)
e) Základy statistiky
f) Workshop zkušeností
Modul 5 - „Kvalitář kontrolor a manažer rizik“, 16.5. 2019
Prioritou číslo 1 systémů pro řízení kvality a bezpečí je aktivní identifikace rizik
a jejich účinná prevence. Mají-li být přijímána efektivní opatření, je nutné nejprve poznat a analyzovat příčiny vzniku rizik, což vyžaduje zavedení příslušných kontrolních mechanismů a postupů, které hrozící riziko odhalí včas.
Cílem 5. modulu je seznámit účastníky s možnými nástroji včasné detekce rizik
a mírou jejich účinnosti.
Program:
a) Základní nástroje pro zajištění zpětné vazby o funkčnosti QMS (indikátory kvality,
nežádoucí události, Resortní bezpečnostní cíle, stížnosti, řídící kontroly, externí
kontroly…)
b) Interní audit – plánování, realizace, vyhodnocení, dokumentování, oblasti
interního auditu dle procesů, mezioborová spolupráce
c) Základní členění rizik a principy jejich řízení – kazuistiky z České republiky
i zahraničí
d) Rizika z pohledu legislativy – kazuistiky z České republiky i zahraničí. Rizika
v kontextu procesního řízení (nejčastější rizika v členění dle hlavních, řídících
a podpůrných procesů)
e) Workshop – modelová řešení konkrétních rizik dle výběru účastníků
(např. nakládání s léčivy, přenosné nemoci, vedení zdravotnické dokumentace
a jiných záznamů, infrastruktura atd.)
a) Praktický nácvik interního auditu – řešení modelových situací, jejich analýza,
návrhy opatření.
Modul 6 „Kvalitář student“, 17.5. 2019
Má-li být vzdělávání považováno za kvalitní a efektivní, musí mít v kontextu řízení kvality účinnou zpětnou vazbu. A touto vazbou je bezpochyby prověření znalostí, které si účastníci z 5 modulů odnesli. Poslední, 6. modul je koncipován jako presentace jak týmových, tak individuálních dovedností.
Program:
a) Veřejná presentace zadaných týmových projektů
b) Závěrečná ústní zkouška nebo písemný test