Smrt blízkého naznačí nemocnice esemeskou, pozve příbuzné na pohovor

22.01.2010

Když se pacientům nemocnice v Karviné-Ráji velmi přitíží nebo zemřou, jejich blízcí, pokud nejsou nablízku, dostanou SMS. Nemocnice nesdělí, co se stalo, ale adresáti už tuší, že nic dobrého. Nemocnice je totiž textovou zprávou pozve k rozhovoru s lékařem.

"Systém zasílání SMS zpráv místo dřív využívaných telegramů jsme zavedli koncem loňského roku a až na výjimky si lidé tuto službu chválí. Proto ji chceme rozšířit a poskytovat po telefonu i informace o zdravotním stavu pacientů," říká mluvčí nemocnice Hana Jakubková.

Vedení teď vymýšlí systém, který by dovolil lékařům telefonovat s příbuznými o nemocných, aniž by porušili zákon na ochranu osobních údajů. Mnoho nemocnic právě kvůli tomuto riziku zatím komunikaci po telefonu odmítá.

"Při telefonování lékař nemá jistotu, že na druhém konci je opravdu člověk, kterému smí informace poskytnout," říká mluvčí ostravské fakultní nemocnice Tomáš Oborný. Mnozí lékaři přesto s příbuznými pacientů telefonují. Záleží však jen na ochotě a přístupu jednotlivců.

"Většina našich nemocnic SMS příbuzným neposílá a informace podávají lékaři vždy jen osobně a člověku, kterého určil pacient," říká třeba mluvčí společnosti Agel Tomáš Želazko. "Ale někdy lékaři přihlédnou ke vzdálenosti příbuzných a aktuálnímu zdravotnímu stavu pacienta a podají po telefonu alespoň obecnější informace," připouští. Údaje ochrání číselný kód

Informování po telefonu vyžaduje kvůli pracovnímu vytížení nebo vzdálenosti bydliště stále více lidí. Možnosti proto řeší i další nemocnice. A třeba v Krnově už to funguje.

"Nemocnice nezavedla oficiální systém, ale pravidla pro telefonování vyplynula z praxe. Pokud se lékaři domluví s pacienty i lidmi, kterým mohou poskytovat informace, sdělují je i telefonicky. Ověřují však totožnost volajícího několika kontrolními otázkami. Ptají se třeba na rodné příjmení matky pacienta a další osobní údaje," líčí mluvčí krnovské nemocnice Eva Kijonková.

David Marx, odborník na bezpečnost a kvalitu ve zdravotnictví, doporučuje šéfům nemocnic, kteří se zajímají o možnost telefonické komunikace, aby si jejich lékaři vždy dohodli s pacienty i příbuznými heslo v podobě číselného kódu.

"Právníci tvrdí, že když PIN stačí k ochraně účtů, měl by číselný kód stačit i k ochraně osobních údajů. Je to bezpečnější než odpovědi na kontrolní otázky, které může znát více lidí," argumentuje Marx. Podle něj by přesto mělo telefonování o zdravotním stavu stále zůstat spíš krajním řešením a závažné informace by měli lékaři vždy sdělovat pouze osobně.

Jana Petrenko, šéfka Koalice pro zdraví, která sdružuje několik pacientských organizací, chce požádat legislativní odbor ministerstva zdravotnictví, aby zkusil doporučit jednotný systém pro všechny nemocnice.