Sázka na kvalitu se vyplácí

10.05.2010

* Zkušenosti s akreditačním šetřením

 

Rehabilitační ústav Kladruby úspěšně prošel šetřením SAK ČR a splnil požadavky národních akreditačních standardů v říjnu 2008. V našem zařízení dbáme na kvalitu poskytovaných služeb a bezpečnost pacientů. K jejich zajištění je nutná spoluúčast všech zaměstnanců, kteří přímo či nepřímo ovlivňují výsledek péče.
Chceme pro klienty i zaměstnance dosáhnout oficiálního uznání způsobilosti vykonávat naši činnost a být pro veřejnost známkou kvality. Proto jsme se v roce 2005 rozhodli pro přípravu na akreditaci. Snažili jsme se postupně naplnit všech 50 standardů. V lednu 2007 proběhla poslední konzultace se SAK ČR před akreditačním šetřením v roce 2008. Zpráva konzultantů obsahovala zjištěné nedostatky, a tím nesplnění některých standardů. V závěru dokumentu bylo auditory vypracováno doporučení k jejich řešení. Právě tato analýza byla pro vedení našeho ústavu přínosná na další cestě k akreditaci.
Ačkoli bylo odvedeno velké pracovní nasazení, bylo nutné pokračovat dále a do procesu snižování rizik zapojit aktivně všechny pracovníky. Na základě doporučení byla přijata koordinátorka pro kvalitu péče. Byl zredukován počet členů komise kvality péče, vypracován harmonogram plnění hlavních úkolů. Vedoucím pracovníkům byla zdůrazněna odpovědnost za řízení jednotlivých oddělení.
Nejdůležitějším úkolem bylo vysvětlovat přínos akreditace a postupně měnit chování i myšlení zaměstnanců. Kladli jsme důraz na to, že akreditace se může v budoucnosti stát kritériem k uzavírání smluv se zdravotními pojišťovnami a akreditovaná zařízení budou oproti jiným zvýhodněna. To se bohužel do dnešního dne nestalo. Příprava na akreditaci a samotné dodržování standardů s sebou nesou zvýšené finanční náklady. Samotný provoz je náročnější např. v dodržování hygienických požadavků. Naše zařízení se chystá v příštím roce na reakreditaci. Nové standardy v počtu 73, cílené na zdravotnická zařízení následné a dlouhodobé péče, považujeme jednoznačně za nástroj zvyšování kvality. Museli jsme některé procesy doplnit či rozšířit (např. protiepidemická opatření), ale rozhodně jsme je uvítali a děkujeme všem kolegům, kteří se na jejich tvorbě podíleli. Sázka na kvalitu poskytovaných služeb a na bezpečnost klienta se rozhodně vyplácí. Projeví se to především ve větší spokojenosti pacientů a jejich pozitivní přijímání našich služeb se pak zákonitě odráží i ve spokojenosti zaměstnanců. Jsme velmi rádi, že jsme se touto cestou vydali a přesvědčili zaměstnance, že má smysl. Důkazem nám jsou pochvalné výroky klientů, kteří se k nám opakovaně vracejí a dovedou porovnat vzrůstající úroveň našeho zařízení. Nicméně i zohlednění v úhradách by bylo potěšující.

 

O autorovi| Ing. Josef Hendrych, ředitel, Mgr. Eva Talpová, náměstkyně ředitele pro kvalitu a ošetřovatelskou péči, Rehabilitační ústav Kladruby