Zkušenosti z praxe

18.10.2010

Akreditace nám pomohla zvýšit prestiž

Nemocnice následné péče LDN Horažďovice byla akreditována SAK ČR v prosinci 2007 jako první zdravotnické zařízení v Plzeňském kraji. Na svůj úspěch jsme byli hrdí. Jistě i proto, že všechny zaměstnance stál tento proces spoustu úsilí a času pro vypracování kvalitních standardů, nervů při překonávání překážek ve vlastním zavádění změn a odstraňování stereotypů, občasného sebezapření při únavě z celého procesu.
Díky předakreditačním šetřením jsme byli upozorněni na drobné nedostatky, které se postupně odstraňovaly. Nyní horažďovická nemocnice dospěla do období, kdy je nutné akreditaci znovu obhájit. Letos v červnu jsme opět využili konzultačních služeb SAK ČR před samotnou akreditací, která proběhne v listopadu. V meziobdobí akreditace a obhajoby se všichni zaměstnanci pomalu vžívali do přísných standardů, celý proces a posloupnost úkonů v péči o klienty se postupně zautomatizoval. To, co před pěti lety patřilo do nadstandardních služeb, je dnes běžné. Neustále se snažíme zlepšovat kvalitu našich služeb. Provedli jsme další úpravy v akreditačních i ošetřovatelských standardech. Jejich následné plnění poskytne klientovi ještě kvalitnější péči, sníží rizika spojená s hospitalizací a zvýší pocit bezpečí. Ten je, zejména pro naše starší klienty, velmi důležitý. Snažíme se skloubit vytvoření domácího prostředí s tou nejvyšší kvalitou péče. Poučujeme se z vlastních chyb a čerpáme informace ze zkušeností příchozích klientů z ostatních zařízení. Zkoumání a svobodné vyjádření spokojenosti klientů i zaměstnanců je dnes standardním procesem. Odměnou za všechnu vynaloženou námahu nám bývá poděkování pacienta či jeho rodiny za příkladnou péči a doporučení naší nemocnice ostatním. Tím získáváme společenskou prestiž.
Jistě by nebyla od věci určitá zvýhodnění akreditovaných zdravotnických zařízení u pojišťoven, která by jim usnadnila profesionální a kvalitativní růst - např. nákup speciálních pomůcek, zajištění dalších služeb pro klienty, investice do odborného vzdělávání personálu atd.

Mgr. Šárka Lupíšková, manažerka kvality;
Markéta Labíková, všeobecná sestra; Nemocnice následné péče LDN Horažďovice

 

Nástroj, který eliminuje „provozní slepotu“

Akreditace slouží zdravotnickému zařízení k tomu, aby ho zavázala ke zvyšování kvality péče o pacienty, bezpečí prostředí a snížení rizik. Je důkazem, že vedení zdravotnického zařízení si jako dlouhodobý cíl stanovilo špičkovou kvalitu péče. Ze své pozice ředitelky chápu akreditaci jako nástroj, kterým nechceme trestat své zaměstnance navýšením administrativy, odvádějící odborný tým od přímé péče o nemocné, ale jako pomocný nástroj eliminující „provozní slepotu“.
Není nic jednoduššího, než stále lpět na zajetých postupech. Takto lze postupovat do doby, než se objeví první problém. V současnosti je zdravotnictví obecně objektem kritiky novinářů a právníků. Zajisté mnozí kolegové z léčeben pocítili tlak ze strany veřejnosti a příbuzných pacientů, kdy museli složitě argumentovat a obhajovat svoji profesionální čest.
Následná péče se stala „popelkou“ a tou poslední v řadě. Chcemeli posunout péči o seniory o několik stupínků výše a zároveň zlepšit pověst naší kvalitní péče, musíme reagovat na nové metody a postupy.
Důležitým aspektem v celém procesu rozhodování - akreditace ano, či ne - je souhra celého týmu. Pokud všichni pochopí a sjednotí svůj názor na to, co je cílem procesu certifikace, je práce snazší a rychlejší. Hovořím z osobní zkušenosti, kdy se v našem zařízení dokončuje proces certifikace na systém řízení jakosti ISO 9001:2008. Získání osvědčení chápeme jako předakreditační přípravu. Stanovení jasných pravidel a hranic pomáhá našemu zdravotnickému týmu v práci a rychlejší orientaci v nastavených normách.
I když cílem následné péče vždy byl a stále je spokojený pacient, proces akreditace nám pomáhá také všímat si více i svých zaměstnanců. Zvyšovat jejich informovanost, snižovat rizika vyplývající z jejich zaměstnání apod.
Po vynaloženém úsilí v nelehkém procesu akreditace očekávám zohlednění zdravotními pojišťovnami. Byla by to odměna všem, kteří se aktivně zapojují do změn ve zdravotnictví, potažmo následné péče v České republice.

Mgr. Jana Tomšů, ředitelka Léčebny dlouhodobě nemocných Rybitví