Fórum čtenářů výběr z dopisů, kráceno

10.12.2010

Vaše názory nás zajímají Pište, volejte, mailujte vaše názory na mailto:redlib@mfdnes.cz, MF DNES, OC Fórum Liberec, Soukenné nám. 2/669, 460 01 Liberec, telefon 488 123 111.
Diskutovat můžete na internetové stránce liberec.idnes.cz.
Vlastní autorský blog si můžete založit na adrese blog.idnes.cz.

 

Tvrzení pana náměstka je velmi odvážné

 

Reaguji na výroky krajského radního Zdeňka Burzy, které byly uveřejněny ve zpravodajských médiích, kde tvrdí, že nemocnice podává zkreslené a neúplné informace, a dodává toto: „Liberecký kraj vysoutěžil centrální dodávku energií a vytvoří tím prokazatelně úsporu. Liberecký kraj s nemocnicí uzavřel dohodu o případném vyrovnání. Na druhou stranu nemocnice dodnes Libereckému kraji nedodala doklady o tom, jak přišla na částku 18 milionů, z čeho vycházela a jakými zákonnými postupy k nim dospěla.“ Na to bych chtěl reagovat tím, že tvrzení pana náměstka je velmi odvážné a zavádějící. Ten, kdo podává zkreslené a neúplné informace, je naopak Liberecký kraj. Detailní popis situace, právní rozbor a dopady výsledků Vámi prezentovaného tendru pro Krajskou nemocnici Liberec, a. s., budou předmětem otevřeného dopisu zastupitelům, protože je třeba uvést některé informace, které jsou předmětem obchodního tajemství.
Obecně lze konstatovat, že krajem prezentovaná výhodná nabídka jako výsledek tendru je u plynu prokazatelně pro KNL, a. s., o cca 50 % dražší než současná cena a o cca 36 % dražší než námi porovnávaná nabídka na fixační období následujících 3 let. Logicky tedy něco není v pořádku. Zároveň v otázce 100% tolerance odběru, která byla vždy samozřejmostí, je nově Vámi vysoutěžená tolerance 15 %. Navíc, nikde není stanovena sankce za případné přečerpání nebo nedočerpání stanoveného odběru plynu.
Prokazatelná a nezpochybnitelná ztráta KNL, a. s., bez této sankce je u plynu 18 mil. Kč a u elektrické energie cca 1,5 mil. Kč. Jenom na okraj chci podotknout, že Nemocnice Jablonec nad Nisou, která nákupní cenu plynu zveřejnila v tisku, má radnicí vysoutěženou cenu o cca 20 % nižší, než je cena, za kterou mají odebírat plyn organizace Libereckého kraje. A i tak je pro ni tato cena nevýhodná.
Představenstvo Krajské nemocnice Liberec, a. s., uskutečnilo veškeré kroky k zajištění adekvátního vyrovnání nevýhodnosti. Připravilo návrh smlouvy s podmínkou následného uzavření tzv. ovládací smlouvy. Návrh této smlouvy jsme odeslali Libereckému kraji, kde stále „leží“ bez reakce. Nic podepsáno není. Dosud také nebyla zodpovězena otázka sankční pokuty za překročení tolerance odběrů. Zároveň představenstvo Krajské nemocnice Liberec, a. s., vyzvalo usnesením ze svého zasedání Liberecký kraj k dodání materiálů pro přípravu ovládací smlouvy, rozboru výhodnosti nově uzavřených smluv na odběr elektrické energie a plynu. Jednalo se nám o možnost odborného pohledu na námi uváděná srovnání. Dle sdělení pana radního Seppa Rada Libereckého kraje nesouhlasila s vydáním jakékoliv materiálu a tím de facto potvrdila oprávněnost našich údajů.
Nechápu nyní jejich mediální zpochybňování.
Je až komické, jak může někdo uvádět celkové úspory, pokud vůbec nějaké jsou, které vycházejí z roku 2009, když je všeobecně známo, že meziročně 2009/2010 došlo k dosti dramatickému poklesu cen energií.
Myslím, že by bylo vhodné uvádět ceny energie a plynu z roku 2010 a porovnávat je s výsledky tendru na následná období. Vše ostatní je zavádějící. Kurz eura byl před 5 lety cca 32 Kč, tedy když ho dnes koupím za 30 Kč, tak je to při vhodné formulaci výhodné. Ale reálná cena je 25 Kč, tedy prosím porovnávejme reálné ceny energií na burze.
Veškeré kroky managementu a představenstva stran připomínek k zadávací dokumentaci, žádostí o poskytnutí výsledku tendru v době možného odvolání se, zápisů z představenstva a dozorčí rady, právních rozborů, odborných posouzení cenotvorby energií a plynu jsou samozřejmě k dispozici.
 

Luděk Nečesaný,

generální ředitel Krajské nemocnice Liberec

 

 

Udělal se tu kus práce

 

Pracuji v liberecké nemocnici 30 let jako zdravotní sestra, tak si myslím, že mám jisté kompetence k tomu, srovnávat minulá období.
Po zveřejnění celostátním průzkumu spokojenosti zaměstnanců (liberecká nemocnice se umístila na 4. místě) i po středečním setkání zdravotníků s primátorem je patrné, že zaměstnanci se současným týmem managementu, ve kterém není jen MUDr. Nečesaný, jsou opravdu spokojeni. Dost často slýchám názor nezasvěcených osob, že se nediví naší spokojenosti, když se tu rozdávají odměny a zvyšuje průměrný plat, ale to je velice demagogické a irelevantní tvrzení, protože skutečnost má dvě strany mince. Jedna strana je kontinuální zvyšování průměrného platu zaměstnancům v průběhu minulých tří let, když má nemocnice zisk vlivem dobrého hospodaření.
Druhou stranu, o které se moc neinformuje, ale je velice podstatná, vám nastíním v několika bodech:

1. Je to počáteční nejistota při příchodu stávajícího managementu z přeměny statutu nemocnice na a. s. a s tím související pokles tarifních platů s nastavením pohyblivé složky, která se bude vyplácet jen v případě dobrého hospodaření.
2. Je to zapojení řadových zaměstnanců na ovlivnění hospodářského výsledku a jejich motivace na snižování dost vysokého dluhu.
3. Jsou to hodiny a hodiny strávené nad rámec pracovních povinností zejména vedoucích pracovníků jednotlivých oddělení nad zpracováním veškerých nových dokumentů a předpisů, které požadují akreditační komise SAK a ISO.
4. Je to zavádění a zaškolování nových postupů tak, aby byly dodrženy veškeré požadavky na bezpečnou a adekvátní ošetřovatelskou péči veškerým pacientům.
5. Je to nesmírný tlak a stres před každoročním akreditačním šetřením, kterému předcházejí týdny tvrdé práce, přesčasů na úkor osobního volna všech zaměstnanců, aby vše proběhlo dle požadavků auditorů.
6. Je to neustálé zkvalitňování komunikace a péče o pacienty tak, aby byli spokojeni s poskytovanými službami našeho zařízení.
7. Je to neustálé směřování finančních prostředků nemocnice do investičního rozvoje, přístrojového vybavení, rekonstrukcí prostor jednotlivých oddělení a zkvalitňování nemocničního prostředí pro potřeby klientů. Můj osobní dojem je takový, že konečně jsou ohodnoceni ti, kteří chtějí dobře pracovat, dobře pracují a budou pracovat dobře, jestliže za to budou mít odpovídající plat a náležité ocenění. Jen velký snílek si může myslet, že ve zdravotnictví jsou lidé, kterým o peníze nejde a pracují jen z přesvědčení s posláním sloužit lidem. Ale my všichni máme své rodiny, své účty a svůj život, na který si musíme vydělat. Za zmínku stojí ještě jeden fakt, a to ten, že všichni jistě vědí (nebo alespoň většina), že práce ve zdravotnictví patří k těm náročnějším povoláním, při kterém zažíváme zvýšené fyzické a zejména psychické vypětí při každodenní péči o pacienta. Vedení liberecké nemocnice se podařil neuvěřitelný úkaz, kdy během uplynulého období přesvědčilo svým přístupem většinu zaměstnanců o tom, že jsou pro ně důležití, že se bez jejich kvalitní práce neobejdou, naslouchá a řeší jejich problémy a oprávněné požadavky, týkající se zkvalitňování zdravotnické péče.
Zaměstnanci cítí velkou oporu a podporu současného vedení při řešení jakýchkoliv problémů a touto loajalitou se může pochlubit málokterá organizace. Loajalitou nevynucenou, ale protože to tak lidé cítí. Myslím si tedy, že se v liberecké nemocnici se udělal velký kus práce, a na tom, že je spokojený zaměstnanec, profituje zejména pacient, a o to tady přeci jde! Aby pacient, který navštíví se svým problémem odborníka a očekává od něj profesionální odbornou péči, nemusel cítit z jeho přístupu obavy a nejistotu.
Bohužel, je dosud náš národní standard, že se při každých volbách do jakéhokoliv zastupitelstva obáváme politického zasahování do vysoce odborného řízení, jakým bezpochyby řízení nemocnice je.
Ke středeční schůzce s panem primátorem města Liberce chci jen podotknout, že jestliže jsme s napětím očekávali nějaké rozptýlení obav a nejistot, tak z jeho postoje vyplývá, že obavy a nejistoty se ještě vystupňovaly.


Marie Fryaufová,

vrchní sestra COS v liberecké nemocnici

 

Regionální mutace| Mladá fronta DNES - liberecký kraj