Nové standardy je třeba brát jako výzvu
23.03.2009
* Očima manažera
Snad mohu tvrdit, že Fakultní nemocnice Ostrava je v Moravskoslezském kraji lídrem v řízení kvality v oblasti zdravotnictví a že udává tón ostatním nemocnicím v regionu. I proto samozřejmě intenzivně vnímám, že od 1. září vstoupí v účinnost revidované akreditační standardy SAK ČR, které jednoznačně ukazují, že požadavky směřují od řízení kvality ke kvalitě řízení. Preferují strategické řízení nemocnice, které u nás už dlouhodobě uplatňujeme. Jednou z oblastí, které se v naší nemocnici již delší dobu intenzivně věnujeme, jsou interní audity. Osvědčily se nám, proto mě těší, že nyní patří k základním požadavkům řízení kvality. Kladem nových standardů je i to, že nutí nemocnice přecházet na procesní řízení, jež propojuje jednotlivé činnosti do logických celků a umožňuje vnímat proces péče o pacienta komplexně. Proto jako pozitivní vnímám i fakt, že je důraz kladen nejen na kvalitu práce jednotlivých zaměstnanců, ale především na týmovou spolupráci a dobrou komunikaci mezi jednotlivými složkami procesu péče o pacienta. Nové standardy jasně požadují, aby do kvality řízení byli jednoznačně zapojeni všichni zaměstnanci nemocnice, zdravotnický i nezdravotnický personál.
V praxi bude třeba, aby manažeři nemocnic se svými zaměstnanci intenzivně pracovali, aby se snažili o změnu jejich – a často i svého – myšlení a přístupu k systému kvality. Úlohou každého vrcholového manažera je přesvědčit svůj tým o správnosti systému kvality řízení a o potřebě jeho důsledného dodržování. Jistěže nové standardy kladou na každého zaměstnance vyšší nároky, ale je třeba brát je jako výzvu a možnost, jak posunout výsledky celé nemocnice mnohem dále. Proto je nezbytné, aby bezchybná komunikace probíhala nejen v rámci daného oddělení, ale i mezi ostatními pracovišti a všemi zainteresovanými složkami. Je třeba, aby každý zaměstnanec myslel na to, jak jeho práci využije kolega, zda je správně a smysluplně zpracována veškerá dokumentace, jak a kdy je pacient předán na jiné oddělení atd. Péče o nemocného je totiž týmovou prací, nikoli souborem atomizovaných činností. A právě pacient je v centru našeho zájmu a snažení. Nejde o to, aby on sám na první pohled vnímal změny, které nové standardy přinesou. Podstatné je, že se maximálně zvýší jeho bezpečnost a eliminují rizika, která mohou při poskytování péče nastat. Musíme neustále myslet na to, že spokojený a správně léčený pacient je cílem veškerého našeho snažení.
O autorovi| MUDr. Svatopluk Němeček, ředitel Fakultní nemocnice Ostrava.