Očima plátců zdravotní péče
07.07.2009
V Bc. Vladimír Kothera, MBA, generální ředitel Zdravotní pojišťovny METAL-ALIANCE:
V naší pojišťovně vítáme sílící tlak na zvyšování kvality poskytované zdravotní péče a bezpečnost pacienta, který vede k lepšímu popisu procesu léčby - tedy standardizaci. Jde o celosvětový trend, který je středem zájmu nejen Světové zdravotnické organizace a odborníků, ale i laické veřejnosti. Je dobře, že se již i v České republice hovoří o nežádoucích událostech, chybách při pohybu pacienta zdravotnickým systémem apod. Tyto hovory sice stále ještě nejsou tak otevřené jako v jiných zemích, ale je to dobrý začátek.
Nesmíme však zapomínat, že samotná standardizace není „samospasitelná“. Standardy jsou spíše metodické pomůcky a záleží jen na zdravotnickém zařízení, zda je dokáže správně aplikovat. Konečný efekt ovlivňuje i to, zda se zdravotnická zařízení se standardy identifikují. To ovlivňuje i způsob vzniku standardů. Možné jsou dvě cesty -jedna zespodu, jedna shora.
První způsob je ve znamení dohod, druhý ve znamení nařízení. Větší přínos pro systém vidím v první cestě, kdy jsou standardy výsledkem vyjednávání poskytovatelů péče a plátců. Možná že tento způsob je pomalejší než vydání závazného plošného předpisu, ale má velkou výhodu. Ztotožňují se s ním ti, jejichž činnost má největší vliv, a je proto příslibem trvalého zlepšení kvality.
Zdravotní pojišťovny hrají v tomto procesu podstatnou roli, neboť i ony potřebují standardy pro svou činnost. Naše pojišťovna je používá při rozhodování o uzavírání kontraktů se zdravotnickými zařízeními, pro nakupování zdravotní péče, ale i ve své revizní činnosti. Například výše a způsob úhrad se odvíjí od reálně dosažených výsledků, což odporuje rozšířené představě o automatickém nároku na zvýšení úhrad jen z důvodu pouhého přijetí standardů. Jejich přijetí je věc jedna, reálné zvýšení kvality a bezpečnosti pacientů věc druhá. Samotné přijetí standardů zdravotnickým zařízením se v budoucnu stane základní podmínkou pro uzavření kontraktu se zdravotní pojišťovnou. Platby však budou stále více diverzifikovány podle dosahovaných zlepšení. Zdravotní pojišťovna METAL-ALIANCE poskytovatele sama aktivně motivuje k dalšímu zvyšování kvality prostřednictvím nakupování zdravotní péče. Kritériem pro výběr smluvního partnera pro nakupování vybraných výkonů je právě kvalita ve všech jejích dimenzích, přičemž parametry pro hodnocení kvality jsme sestavili ve spolupráci s odbornými společnostmi.
Pokud v České republice skutečně dojde ke konsenzu o obsahu standardů poskytované péče, věříme, že to bude znamenat přidanou hodnotu pro všechny zúčastněné - poskytovatele péče, plátce pojistného, pojišťovny, ale zejména pro pacienty.
V Ing. Darina Ulmanová, MBA, ředitelka Zaměstnanecké pojišťovny Škoda:
Pojem standard vnímáme ve dvou rovinách. Jako odborný postup při poskytování zdravotní péče, který by měl být konsenzuálně dohodnut mezi odbornou veřejností, zástupci plátců a zástupci pacientů jako minimální nebo nepodkročitelný postup při poskytování zdravotní péče, který se váže na určitý druh onemocnění. Tento standard by sloužil nejen lékařům jako vodítko pro léčebný postup, ale ve srozumitelné formě by podal pacientům možnost porozumět, jak jsou léčeni, a informovat je, na jakou péči mají nárok. Pro zdravotní pojišťovny by se staly garancí kvalitní, dostupné, bezpečné a dobře kontrolovatelné péče pro jejich pojištěnce. Na vzniku této roviny standardů se zdravotní pojišťovny podílejí.
Vyšší úrovní standardů, která kromě medicínských postupů zahrnuje i další kvalitativní prvky, je akreditace nemocnic a plnění podmínek akreditačního procesu.
Zaměstnanecká pojišťovna Škoda již před několika lety plnění konkrétních standardů péče začala sledovat. Od dubna letošního roku se formou obnoveného pravidelného měsíčního auditu zaměřila na sledování a hodnocení části kritérií, která jsou součástí Národních akreditačních standardů pro nemocnice. Ve spolupráci s největším smluvním partnerem v segmentu lůžkové péče, Oblastní nemocnicí Mladá Boleslav, a. s., nemocnicí Středočeského kraje, byl vytvořen a jmenován společný tým členů, byla nastavena hodnoticí kritéria, a to jak v ambulantní části, tak i samostatně pro hospitalizační část. Jedním z nejdůležitějších kritérií v ambulantní části je objednací a čekací doba u ambulantně objednaných pacientů nebo u pacientů připravovaných na operační výkon. U lůžkové péče jsou kritéria rozdělena do čtyř oblastí - prostředí a informovanost pacienta, úroveň ošetřovatelské péče, záznamy ve zdravotní dokumentaci a hygiena.
Tento projekt je asi ojedinělý a mezi zdravotními pojišťovnami a lůžkovým zařízením atypický. Ale komu by mělo záležet na sledování zdravotní péče pro pojištěnce více než tomu, kdo ji smluvně zabezpečuje a hradí.
Je to projekt, který zapadá do dalších aktivit sledování péče o pojištěnce Zaměstnanecké pojišťovny Škoda v mladoboleslavském regionu a je motivací pro přípravu možné budoucí akreditace nemocnice. Mezi další projekty naší pojišťovny patří sledování kritérií péče u praktických lékařů a pro letošek nově i u ambulantních gynekologů, rovněž částečně postavený na standardech péče.
V Ing. Jaromír Gajdáček, Ph. D., generální ředitel Zdravotní pojišťovny Ministerstva vnitra ČR:
Národní akreditační standardy pro lůžková zdravotnická zařízení, jejichž cílem je poskytování bezpečné zdravotní péče na nejvyšší možné kvalitativní úrovni, představují nástroj, který jako zdravotní pojišťovna vnímáme velice pozitivně.
Zdravotní pojišťovna ministerstva vnitra ČR připravuje v rámci pilotního projektu Kvalita zdravotní péče hodnocení zdravotnických zařízení, a to na základě dosud dostupných měřitelných kritérií kvality.
Mezi ně patří také udělení akreditace, které je vyjádřením dosažené úrovně kvality péče v lůžkových zdravotnických zařízeních a současně tato zařízení zavazuje k dalšímu zvyšování kvality péče o pacienty, k zajišťování bezpečného prostředí a k systematické snaze o snižování rizik jak pro pacienty, tak pro zaměstnance.
Zdravotní pojišťovna Ministerstva vnitra ČR vítá, pokud některé lůžkové zdravotnické zařízení získá akreditaci Spojené akreditační komise ČR. Oceňujeme, že zdravotní péče - poskytovaná prostřednictvím takového zdravotnického zařízení našim pojištěncům - je z hlediska kvality certifikována, a to podle přísných pravidel a požadavků SAK ČR.
Naše pojišťovna v současnosti využívá parametry kvality v oblasti smluvní politiky s lůžkovými zdravotnickými zařízeními. Akreditovaná zařízení dosud „nezvýhodňuje“ formou navýšení úhrad, avšak do budoucna je připravena prosazovat parametr kvality i do úhradových mechanismů.