Pacientům chybí důležité informace
25.04.2001
Nemocní lidé mají podle mezinárodní úmluvy právo znát plnou pravdu o své chorobě
Veřejnost by měla mít možnost snadno zjistit a porovnat, jaké jsou v jednotlivých nemocnicích ošetřovací doby, úmrtnost a počet komplikací při jednotlivých diagnózách.
Zatím jen dvě nemocnice - v Kutné Hoře a Roudnici nad Labem - získaly akreditaci kvality, která je v západních zemích běžná. Systém akreditací, které jsou oficiálním hodnocením kvality a bezpečnosti péče ve zdravotnických zařízeních, si buduje řada států. U nás má za sebou pilotní projekt. Nemocnice, které chtějí získat vizitku kvality, musejí splnit tzv. akreditační standardy. Netýkají se jen léčby, ale také například etického vztahu k pacientovi. Lékaři podle nich například musejí hovořit s pacientem či akceptovat jeho práva. Jak nemocnice jednotlivé body plní, kontroluje neutrální Spojená akreditační komise ČR (SAK). Podle nově vypracovaných norem musejí být například všichni pacienti, kteří odcházejí z nemocnice, vybaveni propouštěcí zprávou. "Komise také zjišťuje, jestli si nemocniční zařízení vede statistiku různých komplikací nebo nehod. Také proto, že pacient má právo dozvědět se tyto údaje, když ho zajímají. Pokud o to požádá, je třeba mu jasně říci: Ano, my tady tyto zákroky děláme a procento našich komplikací je takové a takové. Ale nikdo ho nesmí zbytečně strašit," říká předseda SAK Ivan Staněk. Ředitel kutnohorské nemocnice Jiří Kestřánek uvedl, že zatím nepocítili nějaké " plus" z toho, že akreditaci získali. "Nicméně jsme si chtěli dokázat nebo vyzkoušet, jestli splňujeme požadavky dané novými normami. Šlo o náš vnitřní pocit, jestli filozofie a politika vedení nemocnice je správná," dodal. Akreditační proces by měl být stejně jako v jiných zemích dobrovolným programem, který potvrzuje, že nemocnice splňuje určité standardy, jež zaručují zlepšování kvality a bezpečnosti léčebné péče. Akreditace by vyřešily nedostatek "veřejné informovanosti" o kvalitě jednotlivých nemocnic. Zatím se však s jejich uzákoněním otálí. Všeobecná zdravotní pojišťovna ve snaze zlepšit situaci připravuje vlastní akci, v níž oslovila 228 nemocnic a požádala je, zda by byly ochotny zveřejnit o sobě některé údaje, např. dobu čekání na operaci apod. Zatím jich odpovědělo asi 15, ne všechny však souhlasí, aby se tyto informace pacientům poskytly. Práva pacientů se ale přece jen rozšiřují. Parlament schválil Úmluvu na ochranu lidských práv a důstojnosti lidské bytosti v medicíně. Nemocní lidé mají podle ní např. nárok vědět plnou pravdu o závažnosti své choroby. Úmluva rovněž dává pacientovi právo odsouhlasit všechny zákroky a léčebné procedury. Bez výslovného souhlasu nesmí lékař takový zákrok provést.
(Komentář na str. 11)