Základním stavebním kamenem je motivace
28.02.2011
* Zkušenosti z praxe
Nemocnice následné péče Ryjice prošla akreditačním šetřením SAK v listopadu 2010 jako první zařízení následné péče v Ústeckém kraji. Na svůj úspěch jsme právem hrdi, přípravné období znamenalo mnoho úsilí a spoustu času - od vypracování standardů přes jejich připomínkování až po zavádění do praxe.
Museli jsme zcela změnit zaběhnuté systémy a postupy. Prvotním impulsem k nastartování procesu přípravy byla snaha něco změnit, stanovit normy, motivovat zaměstnance, přesvědčit je o tom, že změny nesměřují jen k ochraně pacientů a zvýšení jejich bezpečí, ale i k ochraně samotných zaměstnanců. Když se vyvarujeme chyb, nebudou mít naši „zákazníci“ důvod ke stížnostem.
Snahou nebylo opustit ověřené fungující postupy, ale podrobit je revizi, která odhalí jejich nedostatky. V souladu s platnou legislativou stanovit normy pro plnění akreditačních standardů. Nastavit procesy tak, aby byly co nejúčelnější.
Potřeba důkladně poznat pacienta, jeho potřeby, sociální zázemí, eliminovat rizika, nastavit normy pro prevenci rizik, kompetence personálu, kontinuitu péče… To vše je pro nemocné i personál důležité, zejména v péči o geriatrické pacienty. Nejnáročnějším procesem bylo vytvořit vlastní dokumentaci, aby obsahovala dostatečné množství dat o pacientovi, která jsou důležitá pro poskytování kvalitní péče. Jedná se však o proces otevřený - s dokumentací stále pracujeme, stále je co zlepšovat. Sledování dat o kvalitě poskytované péče, navazující audity, práce komise pro kvalitu, sledování rizik, zapojení všech zaměstnanců do zvyšování kvality je kontinuální, nikdy nekončící proces.
Nastavit zvyšování kvality tak, aby byla přínosem pro naše geriatrické pacienty, znamenalo zmapovat jednotlivé oblasti péče. Ochrana nemocných před riziky (pád, malnutrice, sociální izolace, nemocniční nákazy) a rovněž ochrana zaměstnanců před riziky (poškození pacienta špatným podáním léků, dodržování zásad hygieny, odstraňování rizik souvisejících s plněním pracovních úkolů apod.) byla a je prioritou poskytované péče.
Základním stavebním kamenem akreditace je motivace všech zaměstnanců. Pokud jsou dostatečně informováni, motivováni a zapojeni do procesu, je zavádění akreditačních standardů snazší a rychlejší. I když je cílem poskytované péče spokojený pacient, poskytovat péči mu musí spokojený personál. Odměnou za zvládnutou akreditaci je zaměstnancům vědomí, že vložené investice se nám jednou vrátí nejen v ochraně pracovníků, ale snad v budoucnu i v přístupu zdravotních pojišťoven, které akreditovaná zařízení zvýhodní v platbách.
O autorovi| MUDr. Jaroslav Müllner, ředitel Nemocnice následné péče Ryjice; Mgr. Bohumila Machová, manažerka kvality