Léčebna v Dolním Rychnově obhájila certifikát kvality

28.03.2011

Před třemi lety byla léčebna pro dlouhodobě nemocné Dům ošetřovatelské péče v Dolním Rychnově první samostatnou LDN, která u nás získala akreditaci kvality. V polovině ledna 2011 prošla opětovným šetřením Spojené akreditační komise ČR a národní certifikát kvality poskytované péče úspěšně obhájila.

 

„Během auditu bylo sledováno, jakým způsobem plníme standardy kvality například v oblastech řízení kvality, diagnostických postupů, péče o pacienty, bezpečnosti pacientů a zaměstnanců, personalistiky či managementu,“ popisuje ředitelka Domu ošetřovatelské péče MSc. Magdaléna Radošová Scholzová, MBA, s tím, že získaným certifikátem léčebna garantuje především kvalitu a bezpečí pacientům.

 

Sledování nežádoucích událostí

Auditoři věnovali pozornost veškerým vnitřním předpisům zařízení i zdravotnické dokumentaci a podle slov ředitelky prošli provozy i oddělení doslova od střechy až po sklepní prostory. Audit zjišťoval nejen úroveň péče poskytované pacientům, přístup personálu a dodržování práv pacientů, ale také to, zda léčebna zjišťuje spokojenost pacientů i zaměstnanců. Zdrojem informací byli auditorům přímo pacienti a zaměstnanci. „Museli jsme prokázat, že systém kvality v naší léčebně je stále funkční, že pracujeme na kontinuálním zvyšování kvality. Auditorům jsme o tom předkládali výsledky sledovaných ukazatelů kvality a opatření, která jsme za dobu tří let zavedli. V našem zařízení sledujeme například pády pacientů, četnost dekubitů nebo mimořádné události,“ vysvětluje Magdaléna Radošová Scholzová. Mimořádnou událostí, která se vymyká běžné praxi zařízení, může být změna nebo chyba v léčbě jako třeba nesprávná diagnóza, záměna pacienta, nevhodná terapie, neočekávaný výsledek léčebného postupu či stížnost pacienta či rodiny. „V našem zařízení byly za poslední rok nejčastějšími hlášenými mimořádnými událostmi napadení pacienta pacientem či útok na personál,“ podotkla ředitelka LDN a dodala, že léčebna je zapojena do národního systému sledování a zpracování nežádoucích událostí provozovaného 3. lékařskou fakultou UK.

 

Individuální odpovědnost

„Díky akreditaci se nám podařilo standardizovat pracovní a ošetřovatelské procesy a tím snížit rizikové faktory, které by mohly ohrozit bezpečí pacientů a kvalitu péče. Přínos je ale i v dalších směrech. Vytváří se kultura, v níž každý nese osobní odpovědnost za kvalitu své práce. Dochází ke zlepšení vztahů mezi pracovníky a vzniká prostředí, které je přátelské, bezpečnější a atraktivnější pro odborný personál,“ zhodnotila přínos certifikace ředitelka zařízení. V Rychnovské LDN si také velmi považují dalšího (tentokrát mezinárodního) certifikátu, který letos léčebně přiřkl Institut bazální stimulace. „V roce 2009 jsme získali finanční prostředky z fondů EU na vzdělávání zaměstnanců a hlavním projektem bylo právě školení ve třech následujících kurzech bazální stimulace. Bazální stimulace je komunikační, interakční a podporující koncept, který se orientuje na všechny oblasti lidských potřeb. Bazálně stimulující ošetřovatelská péče se přizpůsobuje věku a stavu klienta, u nějž podporujeme komunikační a pohybové schopnosti, které si dosud zachoval. Předpokladem je také práce s klientovou individualitou a integrace jeho příbuzných do ošetřovatelského procesu. Koncept má vypracované rehabilitační techniky pro stimulaci, jako je vnímání tělesného schématu, chuťovou, optickou či auditivní stimulaci,“ doplňuje Magdaléna Radošová Scholzová s tím, že v bazální stimulaci je v LDN vyškoleno více než 50 pracovníků, kteří ji plně integrovali do péče o klienty.

 

Foto autor| Foto: archiv léčebny
Foto autor| Foto: archiv léčebny