Nil Nocere: Výstupem jsou i guidelines pro oblast nežádoucích událostí
14.05.2012
Dvouletý vzdělávací program zaměřený na klíčové otázky týkající se bezpečnosti nemocných i zdravotnického personálu v tuzemských nemocnicích byl 23. a 24. dubna zakončen závěrečnou konferencí v TOP hotelu Praha. Program Nil Nocere - Ochrana pacientů před poškozením vznikl z aktivní spolupráce společností Project HOPE a Johnson & Johnson.
Vzdělávacího programu Nil Nocere se od dubna 2010 do dubna 2012 zúčastnilo šestnáct tří- nebo čtyřčlenných týmů, složených z pracovníků, kteří se zajímají o oblast bezpečí pacientů, risk managementu, zajištění kvality a kontroly infekcí. V týmech byli zastoupeni lékaři, sestry, administrativní pracovníci, manažeři kvality, pracovníci HTS či IT technici.
V úvodu konference přivítala účastníky PhDr. Helena Jungová, ředitelka Project HOPE v České republice, a Bc. Libuše Kyzlinková, MBA, manažer pro významné zákazníky společnosti Johnson & Johnson. „Ráda bych poděkovala společnosti Project HOPE - především pak paní doktorce Heleně Jungové, která byla a je,hnacím motorem‘ celé organizace. Úspěch programu Nil Nocere je výsledkem usilovné práce a lidského přístupu ke všem jeho frekventantům. Velmi si vážíme dlouhodobého partnerství naší společnosti s Project HOPE, který pomohl mnoha manažerům jak z velkých fakultních nemocnic, tak i z menších zdravotnických zařízení z celé ČR na začátku jejich profesní kariéry,“ říká Bc. Libuše Kyzlinková. Během závěrečné konference, kde všechny zúčastněné skupiny prezentovaly své projekty, vystoupili mimo jiné i vyzvaní řečníci. Mezi zahraniční speakery patřil americký kouč výkonných manažerů Pepper de Callier z Prague Leadership Institute, jenž se ve svém vystoupení věnoval úspěšnému řízení v 21. století. A dále prof. Malcolm Whitfield, PhD, MBA, z Sheffield Hallam University ve Velké Británii, který představil výstup z provedené studie zaměřené na zlepšování komunikace mezi zdravotníky v České republice. Rizika a nežádoucí události v českém zdravotnictví a jejich aktuální stav prezentoval MUDr. David Marx, Ph. D., ředitel Spojené akreditační komise. Doporučené postupy pro řešení prevence a identifikace nežádoucích událostí, vytvořené účastníky programu Nil Nocere, pak za všechny představily Lenka Obracajová, manažer pro akreditaci a kvalitu Nemocnice s poliklinikou Havířov, a Bc. Marie Uttendorfská, sestra pro kvalitu ošetřovatelské péče Nemocnice Břeclav. Tyto doporučené postupy byly vypracovány s využitím českých zkušeností, domácí i zahraniční literatury, a budou předány ministerstvu zdravotnictví.
Úspěch spočívá v týmové spolupráci…
Cílem programu Nil Nocere bylo především zvýšit povědomí o typech nežádoucích událostí, jejich rozsahu a závažnosti v konkrétním pracovním prostředí a zvýšit znalosti i dovednosti frekventantů při určování, analýze a prevenci rizik; dále zlepšit systém hlášení nežádoucích událostí a také systém edukace zaměstnanců, a tím zvýšit bezpečí pacientů i právní jistotu zdravotníků.
Přednášejícími byli jak zahraniční lektoři, tak odborníci z České republiky. Během dvouletého období proběhlo celkem osm vzdělávacích modulů zaměřených na úvod do problematiky bezpečí pacientů, systémy hlášení nežádoucích událostí, komunikační pochybení, medikační pochybení, nosokomiální infekce, pády a náhodná poranění, pochybení v klinických výkonech a pochybení v identifikaci pacienta.
„Důraz byl kladen především na týmovou spolupráci jak během vzdělávacích modulů, tak v období mezi nimi, a to pomocí elektronické komunikace v rámci internetových stránek programu Nil Nocere. Na těchto stránkách jsou k dispozici nejen další odborné materiály, ale je zde i možnost komunikace mezi účastníky navzájem, komunikace s koordinátorem, vedoucími týmů a přednášejícími,“ říká PhDr. Helena Jungová. „V průběhu všech vzdělávacích modulů týmy spolupracovaly při vypracovávání případových studií a při cvičeních ve skupinách bez ohledu na profesní zaměření a pozici v organizaci. V rámci vzdělávacích programů Project HOPE jsme nikdy nezaznamenali problémy s komunikací napříč profesemi. Je to dáno také tím, že týmy jsou v profesně neutrálním prostředí, kde se postavení jedinců více méně stírá a mnohem důležitější je aktivní přístup v průběhu vzdělávacích Dvouletý vzdělávací program zaměřený na klíčové otázky týkající se bezpečnosti nemocných i zdravotnického personálu v tuzemských nemocnicích byl 23. a 24. dubna zakončen závěrečnou konferencí v TOP hotelu Praha. Program Nil Nocere - Ochrana pacientů před poškozením vznikl z aktivní spolupráce společností Project HOPE a Johnson & Johnson.
Vzdělávacího programu Nil Nocere se od dubna 2010 do dubna 2012 zúčastnilo šestnáct tří- nebo čtyřčlenných týmů, složených z pracovníků, kteří se zajímají o oblast bezpečí pacientů, risk managementu, zajištění kvality a kontroly infekcí. V týmech byli zastoupeni lékaři, sestry, administrativní pracovníci, manažeři kvality, pracovníci HTS či IT technici.
V úvodu konference přivítala účastníky PhDr. Helena Jungová, ředitelka Project HOPE v České republice, a Bc. Libuše Kyzlinková, MBA, manažer pro významné zákazníky společnosti Johnson & Johnson. „Ráda bych poděkovala společnosti Project HOPE - především pak paní doktorce Heleně Jungové, která byla a je,hnacím motorem‘ celé organizace. Úspěch programu Nil Nocere je výsledkem usilovné práce a lidského přístupu ke všem jeho frekventantům. Velmi si vážíme dlouhodobého partnerství naší společnosti s Project HOPE, který pomohl mnoha manažerům jak z velkých fakultních nemocnic, tak i z menších zdravotnických zařízení z celé ČR na začátku jejich profesní kariéry,“ říká Bc. Libuše Kyzlinková. Během závěrečné konference, kde všechny zúčastněné skupiny prezentovaly své projekty, vystoupili mimo jiné i vyzvaní řečníci. Mezi zahraniční speakery patřil americký kouč výkonných manažerů Pepper de Callier z Prague Leadership Institute, jenž se ve svém vystoupení věnoval úspěšnému řízení v 21. století. A dále prof. Malcolm Whitfield, PhD, MBA, z Sheffield Hallam University ve Velké Británii, který představil výstup z provedené studie zaměřené na zlepšování komunikace mezi zdravotníky v České republice. Rizika a nežádoucí události v českém zdravotnictví a jejich aktuální stav prezentoval MUDr. David Marx, Ph. D., ředitel Spojené akreditační komise. Doporučené postupy pro řešení prevence a identifikace nežádoucích událostí, vytvořené účastníky programu Nil Nocere, pak za všechny představily Lenka Obracajová, manažer pro akreditaci a kvalitu Nemocnice s poliklinikou Havířov, a Bc. Marie Uttendorfská, sestra pro kvalitu ošetřovatelské péče Nemocnice Břeclav. Tyto doporučené postupy byly vypracovány s využitím českých zkušeností, domácí i zahraniční literatury, a budou předány ministerstvu zdravotnictví.
Úspěch spočívá v týmové spolupráci…
Cílem programu Nil Nocere bylo především zvýšit povědomí o typech nežádoucích událostí, jejich rozsahu a závažnosti v konkrétním pracovním prostředí a zvýšit znalosti i dovednosti frekventantů při určování, analýze a prevenci rizik; dále zlepšit systém hlášení nežádoucích událostí a také systém edukace zaměstnanců, a tím zvýšit bezpečí pacientů i právní jistotu zdravotníků.
Přednášejícími byli jak zahraniční lektoři, tak odborníci z České republiky. Během dvouletého období proběhlo celkem osm vzdělávacích modulů zaměřených na úvod do problematiky bezpečí pacientů, systémy hlášení nežádoucích událostí, komunikační pochybení, medikační pochybení, nosokomiální infekce, pády a náhodná poranění, pochybení v klinických výkonech a pochybení v identifikaci pacienta.
„Důraz byl kladen především na týmovou spolupráci jak během vzdělávacích modulů, tak v období mezi nimi, a to pomocí elektronické komunikace v rámci internetových stránek programu Nil Nocere. Na těchto stránkách jsou k dispozici nejen další odborné materiály, ale je zde i možnost komunikace mezi účastníky navzájem, komunikace s koordinátorem, vedoucími týmů a přednášejícími,“ říká PhDr. Helena Jungová. „V průběhu všech vzdělávacích modulů týmy spolupracovaly při vypracovávání případových studií a při cvičeních ve skupinách bez ohledu na profesní zaměření a pozici v organizaci. V rámci vzdělávacích programů Project HOPE jsme nikdy nezaznamenali problémy s komunikací napříč profesemi. Je to dáno také tím, že týmy jsou v profesně neutrálním prostředí, kde se postavení jedinců více méně stírá a mnohem důležitější je aktivní přístup v průběhu vzdělávacích modulů - ať již při práci odborné ve skupinách nebo při prezentacích projektů. I jiné osobnostní prvky hrají velkou roli při začleňování jednotlivců do týmů.“
… nechybí však příležitost k individuálnímu růstu
V programu byl uplatněn jak týmový, multidisciplinární přístup, tak přístup projektový. Každý tým vypracoval pod vedením konzultantů projekt, zaměřený na určitou oblast nežádoucích událostí podle potřeb svých zdravotnických zařízení.
„Práce na projektu je důležitou nedílnou součástí všech našich vzdělávacích aktivit. Cílem je nejen vyslechnout si přednášky a procvičit si teorii na případových studiích či cvičeních, ale hlavně poznatky získané v programu aplikovat do praxe,“ připomíná H. Jungová.
Důležitou formou zpětné vazby jsou podle ní průběžné prezentace projektů, kde se všichni účastníci programu mohou vyjádřit ke konkrétní řešené problematice, případně uvést vlastní zkušenosti, a tím i řešitelskému týmu pomoci vyvarovat se případných chyb. Taková výměna názorů přispívá k formování celé skupiny profesionálů a vytváření kontaktů pro pozdější pracovní komunikaci. „Ukazuje se rovněž, že naše vzdělávací programy pomohly účastníkům také v jejich individuálním profesním růstu. Mnozí z nich se objevují na významných manažerských pozicích,“ dodává H. Jungová.